07 SEPTEMBER 2017

Odprtje razstave Maja Smrekar: Preživetveni komplet za Antropocenega -napovednik

Galerija Miklova hiša

Vabljeni na odprtje razstave Maje Smrekar: Preživetveni komplet za Antropocenega -napovednik, v torek, 17. januarja, ob 19. uri v Galerijo Miklova hiša.


Razstava bo na ogled do 19. februarja 2017.

 

Maja Smrekar skozi različne med seboj povezane teme premišljeno gradi opus, v katerem se loteva zadnjega geološkega obdobja antropocen, ki se je začelo pred dvanajst tisoč leti z neolitikom in ga zaznamujejo človekovi vplivi na Zemljin ekosistem. Med njimi je tudi vse hitrejše širjenje invazivnih bioloških vrst, ki iz bioloških niš izpodrivajo avtohtone vrste, a kot vse živo tudi trenutno največjega invazivca in plenilca na planetu – človeka – prej ali slej čaka izumrtje.

 

Razstava Preživetveni komplet za Antropocenega – Napovednik je zasnovana kot uporabna oprema za biološko preživetje v apokaliptičnih razmerah, obenem pa se loteva procesa izginjanja lokalnih kultur in ekonomij v primežu neoliberalne ekonomije. Slednja je namreč pogosto predstavljena kot nevtralen, malone naravni pojav, ki pa jo z naravo druži predvsem ena poteza – mehanizem brutalnega preživetja najmočnejših.

 

Razstavljen mobilni komplet za preživetje, ki domiselno povezuje sodobno umetnost s folkloro, je hibrid med čebeljim panjem in slovensko kmečko skrinjo, katerega jajčasta forma asociira na simbol življenja, njegovo zunanjost pa v duhu ljudske ornamentike krasijo podobice v slovenskem prostoru vse močneje razširjenih invazivnih vrst: japonskega dresnika, orjaškega dežna, zebraste školjke in harlekinske pikapolonice.

 

Komplet, v katerem je avtorica povezala avtohtono laneno vrv in prašičji mehur z invazivnima akacijo in bambusom, je v osnovi vodni zbiralnik z impregniranimi prašičjimi mehurji, v katere se voda skozi vodne filtre steka po bambusovi cevi. Predalniki »jajca življenja« vsebujejo osnovne pripomočke za primer apokalipse, in sicer od indikatorja radioaktivnosti, jodovih tablet do zaščitne maske, nanj pa so pritrjene dvokrake lesene vile s snemljivo leseno mrežo, katere uporabnost je odvisna od domišljije in lahko služi kot senčnik ali vrša za lovljenje rib, vile pa tudi kot priročen samostrel. Praktično uporaben komplet za preživetje je tudi parafraza izginjajočih kultur in lokalnih ekonomij, ki se raztapljajo v bazenu sodobnega neoliberalnega kapitalizma, in kritika večinske ekologije, ki »rešuje« klimatske spremembe v globalnih neoliberalnih okvirih, torej znotraj obstoječih kapitalističnih paradigem, v katerih se korporacije skozi davčne oaze z vsakim dnem le še krepijo.

(Mojca Kumerdej, “Ocenjujemo: Maja Smrekar”, Delo, 28. 7. 2015)

 

Maja Smrekar je diplomirala na Oddelku za kiparstvo Akademije za likovno umetnost in oblikovanje v Ljubljani. Pri snovanju in izvedbi intermedijskih umetniških projektov jo zanimajo: koncept življenja, povezovanje humanističnih in naravoslovnih znanosti, raziskovanje preteklosti in sodobnosti ter vzpostavljanje diskurzov o možnih realnostih bližnjih prihodnosti.

Leta 2010 je v produkciji Multimedijskega centra Kiberpipa v Ljubljani programsko izvedla Mednarodni festival HAIP10/Nova narava, kjer je dve leti delovala kot programski vodja na področju intermedijskih umetnosti.

Na mednarodnem festivalu Cynetart 2012 v Dresdnu (Nemčija) je prejela 1. nagrado Evropskega centra za umetnost Hellerau, na mednarodnem festivalu Ars Electronica 2013 v Linzu (Avstrija) častno omembo v kategoriji Hibridne umetnosti in istega leta nagrado Liberalne akademije zlata ptica za področje vizualnih umetnosti. Kot avtorica scenografije in oblikovalka videa je sodelovala pri predstavi Sramota koreografinje Maje Delak, ki je na festivalu 6. slovenske sodobnoplesne platforme Gibanica po izboru mednarodne strokovne žirije prejela nagrado za najboljšo predstavo v celoti.

 

Preživetveni komplet za Antropocenega - Napovednik

Koncept: Maja Smrekar
Koncept arhitekture in oblikovanja: Andrej Strehovec, u.d.i.a.
Fotografije: Borut Peterlin
Izvedba: SCENART d.o.o.
Vezenje: Alenka Gašperin

Produkcija: Aksioma – Zavod za sodobne umetnosti, Ljubljana, 2015
Umetniški vodja: Janez Janša
Producentka: Marcela Okretič

Produkcija izvedbe v Ribnici: Galerija Miklova hiša

Projekt so podprli: Ministrstvo za kulturo RS, Mestna občina Ljubljana in Občina Ribnica.